donderdag 31 juli 2008

You Belong To Me

Tell Tale Signs heet het achtste deel van Bob Dylans' Bootleg Series. Op vele muziekfora wordt de tracklist druk besproken. De een had liever alle Basement Tapes gekregen. Een ander zag liever een live album uit de gospel periode. En dan is er natuurlijk de kritiek op de tracklist. Drie versies van 'Mississipppi'? Waarom niet in chronologische volgorde? En dit of dat nummer ontbreekt…

Een van die songs die er bij had gemogen is 'You Belong To Me' - een outtake van zijn akoestische covers-album uit 1992 Good as I Been to You.

De romantische track dook twee jaar later op in de film Natural Born Killers. Trent Reznor van Nine Inch Nail was door Oliver Stone anagetrokken om goed volk te verzamelen voor de muziekjes. Patsy Cline zit erbij, Leonard Cohen, Cowboy Junkies, Peter Gabriel en natuurlijk de lange nagels zelf.
Jammer genoeg koos meneer Reznor evoor om Dylan's nummer voor een stuk te begraven onder dialoog uit de film. Een "propere" versie, zonder Woody Harrelson, is nog steeds niet opgedaagd - en daar hoopten een aantal fans op.



Bob Dylan's versie in Natural Born Killers


Comme si de rien n'etait

Het is geen originele compositie van de neuzelende bard, zoals mevrouw Sarkozy denkt. Op haar nieuwste cd Comme si de rien n'etait brengt Carla Bruni een cover van het prachtige nummer.

See the pyramids around the Nile
Watch the sun rise
From the tropic isle
Just remember darling
All the while
You belong to me
See the market place
In old Algiers
Send me photographs and souvenirs
Just remember
When a dream appears
You belong to me

And I'll be so alone without you
Maybe you'll be lonesome too

Fly the ocean
In a silver plane
See the jungle
When it's wet with rain
Just remember till
You're home again
You belong to me

Oh I'll be so alone without you
Maybe you'll be lonesome too

Fly the ocean
In a silver plane
See the jungle
When it's wet with rain
Just remember till
You're home again
You belong to me

De zangeres herinnert er haar geliefde aan dat waar hij zich ook bevindt, wat zij ook beleeft, "you belong to me." Natuurlijk is het gemakkelijk om hier in allusies te zien op recente gebeurtenissen in het leven van de knappe Italiaanse.
In december werd het kersverse koppel voor het eerst samen opgemerkt in Egypte en even later trok de president alleen naar Algerije, terwijl zijn geliefde alleen achter bleef in Parijs. Teveel overeenkomsten om toevallig te zijn.


In de hoesnota's staat aangegeven dat het nummer door Bob Dylan werd geschreven. Dat is niet het geval. Robke Zimmerman had zelfs nog geen haar op zijn… euh, tanden toen het nummer werd geschreven.

Amazon.fr probeert dat recht te zetten: "popularisé par Bob Dylan et écrit par Pee Wee King" heet het daar. Maar zelfs dat is maar benadering van de waarheid.

De officiële credits lezen: "Pee Wee King, Redd Stewart and Chilton Price".


Pee Wee King

Pee Wee King was een uitstekende fiddler, van Poolse afkomst. Zijn specialiteit was het bewerken van walzen, polkas en cowboy songs tot country. In de jaren veertig tourde hij met zijn eigen band rond. De zanger van die band, the Golden West Cowboys, was Redd Stewart.
In 1951 beleefden de twee hun grote doorbraak toen hun song 'The Tennessee Waltz door Patti Page de hitlijsten werd ingezongen. Ze hadden het nummer vijf jaar eerder geschreven, als een bewerking van 'The Kentucky Waltz" van de toonaangevende bluegrass muzikant Bill Monroe.

King had ook zijn eigen programma bij de radiozender WAVE, die uitzond van uit Louisville, Kentucky.
In de muziekbibliotheek van het radiostation werkte Chilton Price.

Chilton was in 1914 geboren in de buurt van Fern Creek, Kentucky.
Haar vader, Chesley Hunter Searcy, was advocaat en amateur muzikant. Hij had haar de liefde voor de piano bijgebracht. Ze studeerde muziek aan de universiteit van Louisville en speelde viool bij het plaatselijke orkest tijdens de jaren dertig en veertig. Na haar huwelijk met de zakenman Robert L. Price vond ze een vaste job in de muziekbibliotheek gemakkelijker te combineren met de opvoeding van haar dochter.


De bibliothecaresse

Ze had zelf ook enkele liedjes geschreven. Eentje daarvan ging over King, die regelmatig een praatje kwam slaan, wanneer hij in de bibliotheek wat 78-toeren platen kwam oppikken voor zijn show. De song heette 'Slowpoke'. King was meteen enthousiast. Hij raadde haar aan de muziek vast te laten leggen bij een uitgever. Daar kende zij echter niks van. Kon hij dat niet voor haar doen.

King nam het nummer op, met Stewart als zanger. 'Slowpoke' werd in 1951 de grootste hit voor Pee Wee King en zijn band. Een nummer 1 op de Billboard hitlijst.
De credits voor de song waren: "Pee Wee King, Redd Stewart and Chilton Price".
Wanneer haar later werd gevraagd of de twee heren iets hadden bijgedragen aan de tekst, antwoordde ze: "Geen woord". En aan de muziek? "Geen noot".
Maar ze vond het niet erg, voegde ze er aan toe, in een interview met Nick Clooney: "Ik wist niks over de muziek business. Als zij het niet hadden uitgegeven, zou het waarschijnlijk nooit verschenen zijn.
Ik beleefde een fantastische tijd. Ik dineerde met Mitch Miller in New York City. Ik schreef nog meer songs. De mensen vonden het mooi. Ik schreef zelfs een nummer voor Doris Day, en die zong het in een film. Ik bedoel maar, dat zou allemaal niet zijn gebeurd zonder Pee Wee King en Redd Stewart.
Ik ben hen dankbaar."

Natuurlijk vroegen de mannen haar of ze nog meer materiaal had. Ze had nog een liedje dat ze tijdens de oorlog had geschreven, over een meisje dat verlangt naar haar jongen die in verre streken is gaan vechten. King en Stewart haalden de verwijzingen naar de oorlog er uit en gaven het een nieuwe titel: 'You Belong to Me'.
Ook deze keer zetten zij hun namen er onder.

Sue Thompson zette de eerste versie op plaat voor het country label Mercury. Die versie sloeg niet echt aan.
Patti Page coverde het daarna voor een b-kantje. De a-kant, 'I Went to Your Wedding', bereikte de eerste plaats en daardoor kreeg de andere kant ook veel aandacht. Het bereikte zelfs de vierde plaats in de hitlijst.

Zoals toen gebruikelijk pikten onmiddellijk vele andere artiesten het succesnummer op. Dean Martin haalde als hoogste notering een twaalfde plaats.



Dean Martin

Maar de populairste versie werd die van Jo Stafford. Haar cover schoot door naar de top aan beide kanten van de oceaan. Het werd zelfs het allereerste nummer in Engeland, gezongen door een vrouw, dat de felbegeerde eerste plaats haalde.



Jo Stafford

In augustus 1952 stonden de drie versies dus naast elkaar in de Amerikaanse top 20. De verkoopscijfers werden gecombineerd in de hitlijst van Cash Box, waar het nummer een half jaar lang in genoteerd bleef, met als hoogste notering de nummer 1.

Tien jaar later zongen The Duprees het nummer nog eens de top 10 in, met een doo-wop versie.



The Duprees


In de film

Naast Bob Dylan dook de song nog een aantal keren op in films. Jason Wade, de zanger van Lifehouse bracht het in 2001 de film Shrek, terwijl Tori Amos twee jaar excelleert tijdens een trouwfeest in Mona Lisa Smile.






En ben ik het alleen die 'You Belong To Me' terug hoort in Dylan's eigen 'Make You Feel My Love'?

2 opmerkingen:

tom zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
tom zei

Hoi Peerke,

Dank voor dit stuk over 'You belong to me'. Je bent niet de enige die 'you belong to me' terug hoort in 'make you feel my love', misschien wel de eerste die deze gedachte publiceert.
Leuke om de verschillende versies van 'you belong to me' zo bij elkaar te hebben en te kunnen beluisteren.
Persoonlijk, om maar even bij Dylan te blijven, heb ik er geen moeite mee dat op Tell tale signs meerdere versies van één nummer verschijnen. Ik heb eerder de neiging om 'eindelijk' te roepen. Dit had, als je het mij vraagt, veel eerder moeten gebeuren.